LOOPTRAINING

Voetbal is een loopsport en dit wordt maar al te vaak vergeten tijdens de voetbal training.

Specifieke looptraining gericht op het voetbalspel, is een onmisbaar onderdeel van het hedendaagse voetbal, alles draait om snelheid. Een voetballer moet niet alleen over sprint vermogen beschikken maar moet ook kunnen wenden, keren en uithoudingsvermogen hebben om meerdere sprintjes achter elkaar te kunnen trekken.

Tijdens het voetballen komt een sprint over 40, 50 meter maar zelden voor, voetbal is een duur en explosiviteit sport, sprintjes over korte afstanden komen veel voor en zijn zeer belangrijk en bedenk dan ook nog eens dat de sprintjes worden gemaakt waarbij snel van richting veranderd moet worden. Kortom, een onderdeel van het voetbalspel dat zeker extra aandacht dient te krijgen.

S.T.I.P Voetbalopleiding maakt gebruik van speciaal trainingsmateriaal waardoor de trainingen gevarieerd, uitdagend en gericht zijn op vooruitgang. Tijdens de eerste training worden er testen afgelegd en de resultaten daarvan bijgehouden. Gedurende de cursus volgen er meer meetmomenten waardoor de speler zelf zijn vooruitgang kan zien. Uiteraard wordt aan het eind van de cursus, de verschillende testresultaten meegegeven op een mooi S.T.I.P certificaat.

Hieronder een korte uitleg over de trainingsonderdelen:

COÖRDINATIE Een goede coördinatie vereist een harmonische samenhang tussen verschillende spiergroepen. Op onze trainingen  besteden wij hier veel aandacht aan, zeker als je jong bent is deze training uitermate geschikt om je hier in te scholen. Je zult merken dat je je lichaam steeds beter onder controle krijgt en het gevolg is een betere balcontrole.
EXPLOSIVITEIT heeft alles te maken met snel zijn op de eerste meters, sprongkracht is hierbij een belangrijke schakel  samen met reactievermogen en kracht. Wij werken met speciale weerstandsbanden wat de explosiviteit ten goede komt.
WENDBAARHEID Wil zeggen snel van richting kunnen veranderen om zodoende je tegenstander van je af te schudden (aanval) of om juist dicht bij je tegenstander te blijven(verdedigen). Balans, goed voetenwerk en flexibiliteit maken jouw tot een wendbare speler.
SPIERKRACHT maakt je fysiek sterker en is onontbeerlijk bij het sprinten. Door te trainen met specifieke weerstandsoefeningen kan je o.a. meer druk zetten tijdens de afzet. Spierkracht kan je niet los zien van de andere genoemde componenten. Romp, arm en beenkracht worden getraind..
UITHOUDINGSVERMOGEN in de vorm van meerdere sprintjes kunnen en moeten maken om mee te kunnen blijven doen aan het spel, we trainen je uithoudingsvermogen waarbij je na één sprintje nog reserve hebt voor het volgende sprintje. We spreken dan over het fosfageen systeem van de speler.